Klage og erstatning
Muligheder for klage og erstatning - før, under og efter din behandling.
Erstatning
Hvis du er kommet til skade i sundhedsvæsenet, kan du søge erstatning.
Prøv guiden fra Patienterstatningen: Bør du søge erstatning.
Søg om erstatning på patienterstatningen.dk Søg om erstatning for tandskader hos PatienterstatningenKlage over afgørelse
Hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen eller erstatningens størrelse, kan du klage til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Klag over afgørelse fra PatienterstatningenNår der sker noget, som ikke skulle være sket
Som patient eller pårørende har du tre muligheder, hvis du oplever, at der er sket noget ved dit møde med sundhedsvæsenet, som ikke skulle være sket:
- Du kan rapportere en utilsigtet hændelse
- Du kan klage
- Du kan søge erstatning
Læs om utilsigtede hændelser på stps.dk.
Meld en utilsigtet hændelseKlage over sundhedsvæsenet
Du kan klage over sundhedsfaglig behandling og brud på patientrettigheder.
Se hvad du kan klage over og hvordan på stpk.dk (Styrelsen for Patientklager).
Læs om klager over brud på patientrettigheder.
Klag over sundhedsfaglig behandling Klag over brud på patientrettighederLokal dialog ved klage
Når du klager til Styrelsen for Patientklager over den sundhedsfaglige behandling, bliver du i klageskemaet tilbudt en dialog.
Læs om muligheder for lokal dialog, fx med afdelingsledelse, på stpk.dk.