Fredag aften tog Lægevagtens Natberedskab imod de første opkald fra syge og tilskadekomne borgere. Region Midtjylland overtog driften af lægevagten kl. 23.00.

Alt var klappet og klart, da telefonen ringede første gang hos Lægevagtens Natberedskab. Det fortæller Palle Juelsgaard, der er lægefaglig direktør i Præhospitalet:

- Vi var godt forberedt og klar til at overtage fredag aften. Alligevel var der lidt sommerfugle i maven, da klokken slog 23.00. Men som forventet er opstarten gået godt. Der har været få justeringer af it-systemerne undervejs, men alt i alt har vores start været rigtig god.

Lægevagtens Natberedskab modtog første nat 364 opkald fra syge og tilskadekomne borgere. Af dem blev 76 tilset ved en fysisk konsultation, mens 15 fik et sygebesøg i hjemmet. En nat som Præhospitalet vurderer til at være repræsentativ for en fredag aften.

Bedre tid til patienterne i dagtimerne
Når Region Midtjylland overtager telefonerne om natten fra de praktiserende læger, skal det blandt andet være med til at sikre bedre tid hos de praktiserende læger til at hjælpe patienterne i dagtimerne.

- Både Praktiserende Lægers Organisation og Region Midtjylland er optaget af at bruge sundhedsvæsenets ressourcer bedst muligt. Derfor er jeg glad for, at vi har fundet en model, der sikrer de midtjyske borgere tryg og kompetent hjælp om natten, samtidig med, at vi sikrer bedre tid til patienterne i dagtimerne, fortæller Susanne Buch (SF), som er formand for Udvalg for Nære Sundhedstilbud.     

Borgerne skal gøre, som de plejer
Selvom Region Midtjylland har overtaget lægevagtens opgaver om natten, skal syge og tilskadekomne borgere fortsat ringe på det sædvanlige nummer 70 11 31 31 – når det altså ikke kan vente til egen læge åbner.

Fakta

  • Lægevagten tager fortsat telefonen mellem kl. 16 og 23, men som noget nyt tager Lægevagtens Natberedskab telefonen mellem kl. 23 og 08.
  • Lægevagten og Lægevagtens Natberedskab er til sygdom og skade, der ikke kan vente til egen læge åbner.
  • Lægevagtens Natberedskab vurderer i løbet af samtalen, hvad der er behov for. Det kan fx være vejledning, en fysisk konsultation eller et sygebesøg i hjemmet.
  • Hos Lægevagtens Natberedskab bliver opkald besvaret af læger eller sygeplejersker i tæt samarbejde.
  • Sygebesøg i hjemmet varetages af erfarne paramedicinere, ambulancebehandlere og sygeplejersker i Præhospitalets gule biler.
  • Borgerne kan opleve lidt længere ventetid på et sygebesøg i hjemmet om natten end om aftenen.
  • Ved alvorlig ulykke og livstruende sygdom skal man fortsat ringe 1-1-2.